Приобрел универсальный диагностический OBD2 сканер ELM 327 USB V1.5a. Обошелся он мне в 1300 деревянных. В связи с этим хочу создать тему, в которой будет полная информация по работе программы FORScan с данной игрушкой. Для меня эта вещь новая, не изученная. Сразу хочу выразить благодарность Константину altmirage за помощь в выборе шнура!
Вот сам шнур:
Подсоединяю его к нетбуку, ОС Win 7, 32 bit. Драйвера на компьютер можно скачать здесь:
http://elm327.ucoz.ru/ После установки драйвера, появится в списке устройств еще один COM-порт. Выбор программы пал на ForScan. Ссылка:
http://www.forscan.org/Для наглядного примера скрин:
Подключил нетбук к машине, включил зажигание. В самой верхней вкладке "Автомобиль" ForScan выдал следующее:
Интерфейс:
Статус соединения: установлено
Порт: COM3, 38400 bps
Адаптер: ELM327 v1.5
Автомобиль:
Найден модуль: Модуль управления силовой установкой (PCM)
Тип: PCM SCP
Файл стратегии: AOAF1B3.HEX, Copyright Ford Motor Co. 1995
Серийный номер: F67FDB
Найден модуль: Антиблокировочная/антибуксовочная система (ABS/TCS)
Тип: ABS/TCS ISO
Серийный номер: 2C219-CE
Найден модуль: Общий электрический модуль (GEM)
Тип: GEM ISO
Серийный номер: CK
Найден модуль: Модуль управления подушками и ремнями безопасности (RCM)
Тип: RCM ISO
Это те системы, которые видит мой сканер.
Если я не ошибаюсь, это:
Модуль управления силовой установкой (PCM) - мозги
Антиблокировочная/антибуксовочная система - ABS/TCS (это и так понятно)
Общий электрический модуль (GEM) - управляет рядом функций электрооборудования кузова. так понимаю, это блок предохранителей и реле.
Модуль управления подушками и ремнями безопасности (RCM) - говорит само за себя.
Следующая вкладка "Ошибки", вот что показала:
Code: P0500
Module: PCM
Explanation: Vehicle Speed Sensor A
Alternative Explanation: Vehicle Speed Sensor (VSS) Malfunction
Detailed Explanation: Indicates the powertrain control module (PCM) detected an error in the vehicle speed information. Vehicle speed data is received from either the vehicle speed sensor (VSS), transfer case speed sensor (TCSS) or anti-lock brake system (ABS) control module. If the engine rpm is above the torque converter stall speed (automatic transmission) and engine load is high, it can be inferred that the vehicle must be moving. If there is insufficient vehicle speed data input, a malfunction is indicated and a DTC is set. On most vehicle applications the malfunction indicator lamp (MIL) will be triggered when this DTC is set.
Possible Causes:
- Open in VSS+/VSS- harness circuit.
- Open in TCSS signal or TCSS signal return harness circuit.
- Short to GND in VSS harness circuit.
- Short to GND in TCSS harness circuit.
- Short to PWR in VSS harness circuit.
- Short to PWR in TCSS harness circuit.
- Open or short in the vehicle speed circuit(s) (VSC) between the PCM and appropriate control module.
- Damaged VSS or TCSS.
- Damaged wheel speed sensors.
- Damaged wheel speed sensor harness circuits.
- Damage in module(s) connected to VSC/VSS circuit.
- Damage drive mechanism for VSS or TCSS.
Diagnostic Aides: Monitor VSS PID while driving vehicle. This DTC is set when the PCM detects a sudden loss of vehicle speed signal over a period of time. If vehicle speed data is lost, check the source of where the vehicle speed input originates from: VSS, TCSS or ABS. Note: On some MSOF applications, VSS and TCSS PID can be monitor. However if no TCSS PID is available and VSS PID is zero, TCSS circuitry frequency must be checked for loss of sensor signal. If another vehicle electronic module has generated the P0500 and the vehicle does not receive its vehicle speed input from one of the above mention sources (VSS, TCSS or ABS). Check the PCM for Output Shaft Speed Sensor (OSS) DTCs. On OSS applications the PCM uses the OSS to calculated the vehicle speed. If no OSS DTCs are found check for correct PCM configuration. Check PCM configuration for correct tire size and axle ratio.
Code: P0401
Module: PCM
Explanation: Exhaust Gas Recirculation A Flow Insufficient Detected
Alternative Explanation: EGR Flow Insufficient Detected
Detailed Explanation: The EGR system is monitored during steady state driving conditions while the EGR is commanded on. The test fails when the signal from the DPF EGR sensor indicates that EGR flow is less than the desired minimum.
Possible Causes:
- Vacuum supply
- EGR valve stuck closed
- EGR valve leaks vacuum
- EGR flow path restricted
- EGRVR circuit shorted to PWR
- VREF open to D.P.F. EGR sensor
- D.P.F. EGR sensor downstream hose off or plugged
- EGRVR circuit open to PCM
- VPWR open to EGRVR solenoid
- D.P.F. EGR sensor hoses both off
- D.P.F. EGR sensor hoses reversed
- Damaged EGR orifice tube
- Damaged EGRVR solenoid
- Damaged PCM
Diagnostic Aides: Perform KOER self-test and look for DTC P1408 as an indication of a hard fault. If P1408 is not present, look for contamination, restrictions, leaks, and intermittents.
Code: P1000
Module: PCM
Explanation: OBD Systems Readiness Test Not Complete
Alternative Explanation: OBD (On Board Diagnostic) System Readiness Test Not Complete
Note:
The P1000 does not need to be cleared from the PCM except to pass an I/M test.
Code: P1701
Module: PCM
Explanation: Reverse Engagement Error
Code: B1483
Module: GEM
Explanation: Brake Pedal Input Circuit Failure
Code: B1352
Module: GEM
Explanation: Ignition Key-In Circuit Failure
Третья вкладка "Приборы", здесь можно задать какие-либо параметры автомобиля и отслеживать их.
Четвертая "Осциллограф"и пятая "Тесты" вкладки мне не понятны. Пока не знаю, как в них работать.
Вопросы возникшие при работе с ELM:
1. Как правильно работать с программой FORScan?
2. Какие параметры задать для наиболее функциональной работы сканера во вкладке "Приборы"?
3. Как работать с вкладкой "Осциллограф"и "Тесты"?